Reading to Learn – primul proiect Literacy din Romania

logo-albastru1.jpgReading to Learn este primul proiect din România care abordează problema competenţelor de literaţie ale elevilor, drept principala cauză a rezultatelor slabe ale acestora, la testele naţionale şi internaţionale.

Proiectul beneficiază de expertiza şi experienţa unor consultanţi internaţionali din Germania, SUA şi Norvegia – specialişti în literaţie. Implementarea proiectului se va realiza în Regiunea de Nord-Est, în 60 de unităţi şcolare, pe parcursul a 3 ani şi jumătate.

Proiectul Reading to Learn își propune să abordeze una dintre principalele probleme cu care se confruntă elevii noştri în şcoală – lipsa competenţelor de literaţie. Literația este foarte puţin cunoscută în sistemul nostru educaţional, chiar dacă, la nivel internaţional şi european, există foarte multe eforturi pentru a îmbunătăţi competenţele de literaţie ale elevilor. Elevii români au dificultăţi uriaşe la examenele naţionale şi la testele internaţionale, rezultatele plasându-i pe ultimele locuri, cu performanţe foarte scăzute. Aceleaşi concluzii au fost evidenţiate de alte două proiecte europene, elaborate şi implementate de un consorțiu de instituţii care acţionează în domeniul educaţional (universităţi, centre de formare a cadrelor didactice), consorţiu din care a făcut parte şi Fundaţia Filocalia din Iaşi.

Astfel, un prim proiect, ADORE, a identificat cauzele performanţelor scăzute ale elevilor în domeniul cititului şi al învăţării, în ţările participante. Al doilea proiect, BACULIT, a avut ca obiectiv principal realizarea unui curriculum pentru formarea profesorilor de la toate specialităţile, în dorinţa de a-i instrui cum să-şi predea disciplina, folosind strategii de literaţie. Ambele proiecte au subliniat ideea că principala cauză a performanţelor scăzute este legată de faptul că elevilor noștri le lipsesc competențele de literație. Proiectul Reading to Learn este o continuare a acestor două proiecte şi încearcă să ducă mai departe eforturile făcute anterior.

literacy

sursa foto: www.forsyth.k12.ga.us

Obiectivul principal

Îmbunătăţirea competenţelor de învăţare ale elevilor, prin folosirea strategiilor şi metodelor de literaţie în predare de către toţi profesorii şcolii.

Obiectivele specifice sunt:

  • Conştientizarea profesorilor cu privire la importanţa literaţiei în învăţarea pe tot parcursul vieţii.
  • Crearea unui model de intervenţie educaţională la nivelul şcolii, cu scopul dezvoltării competenţelor de literaţie ale elevilor. Modelul va presupune:

– implicarea tuturor beneficiarilor (conducere, profesori, părinţi, elevi);

– aplicarea strategiilor la toate disciplinele de studiu

  • Propunerea şi susţinerea unei politici educaţionale, care va include literaţia în formarea iniţială şi continuă a profesorilor.

 Rezultate aşteptate

  • realizarea unei cercetări cu privire la nivelul competenţelor de literaţie ale elevilor
  • acreditarea primului program de formare în domeniul literaţiei
  • formarea a peste 500 de profesori (de la toate disciplinele de studiu)
  • traducerea în limba română a primei cărţi de literaţie
  • realizarea unui ghid despre literaţie
  • realizarea a 5 culegeri cu texte auxiliare,  ce vor fi folosite în predare
  • organizarea seminariilor locale şi regionale, pe tema literaţiei

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s